Sider

20. juli 2009

Oreo Dream Cake



Da jeg bodde i USA på begynnelsen av 90-tallet, var en av favorittkjeksene mine Oreo kjeks. Amerikanerne er jo superflinke til å lage desserter og kaker, så jeg smakte på Oreo Cheese Cake, Oreo Cream Pie, Oreo Cup Cakes, Oreo Ice Cream, Oreo Cake i alle mulige varianter, etc. Men favoritten min i lunchpausen på skolen var å kjøpe Oreo Milk Shake :-)

De siste årene har Oreo kjeks blitt veldig populært i Norge (heldigvis!) og man får nå kjøpt dem i de aller fleste matbutikker.

Det finnes utallige varianter av denne kaka: Oreo Dream Cake, Oreo Cake. Felles for de fleste er at de har en bunn av knuste Oreo Kjeks og fyll med krem og kremost blandet med knuste Oreo kjeks; og noen tar den et steg vidre og legger inn et fyll med sjokolademousse/pudding!

Tidligere i bloggen, la jeg ut oppskrift på Oreo Drøm. I helgen prøvde jeg en ny variant av Oreo kake, som har "ALT" :-) Den var veldig lett å lage og det tok ikke lang tid heller!


Oppskrift:

Bunn:
300 g Oreo kjeks (knust)
100 g smør (smeltes)

Fyll 1:
200 - 225 g kremost naturell
3,5 dl kremfløte
2,5 dl melis
ca. 150 g Oreo kjeks (grovhakket)


Fyll 2:
1 pk sjokolademousse (Toro eller Freia. Alternativt kan du bruke 1 pk sjokoladepudding)
+ evt noen Oreo kjeks til pynt!

Fremgangsmåte:

Gjør klar formen.

Tips!
Hvis du bruker en rund springform til å lage kaker som ikke skal stekes (moussekaker, ostekaker etc), har jeg god erfaring med å ta plastfolie rundt innsiden av kanten på formen før du fester den til bunnen. Da slipper du senere å skjære med kniv rundt formen og få riper når du skal løsne den!! Når du skal løsne formen, kommer kanten av veldig lett, og det er bare å ta av plasten som sitter igjen rundt siden på kaken. :-)

Bunn: Knus kjeksen til bunnen (enten i en mikser eller i putt dem i en zip-lock pose og hamre/rulle med en kjevle!). Bland inn smeltet smør. Hell den i bunnen av formen og press lett sammen (ikke for kompakt for da blir det vanskelig å skjøre opp kaken etterpå!

Fyll 2: Lag jokolademousse etter anvisning på pakken. Jeg brukte Freia med sjokoladebiter i. Jeg erstattet 1 dl av melken med H-melk. La moussen stå i kjøleskapet mens du lager det andre fyllet.

Fyll 1: Grovhakk Oreo kjeksen. Pisk kremost og melis luftig. Pisk kremfløte og sukker til krem. Bland de to kremene sammen og del kremen i to. Bland den hakkede kjeksen i den ene halvparten. (Jeg blandet i kjeksen i hele kremen før jeg delte den i to, men da blir begge lagene med kjeksbiter. Hvis du ønsker at det øverste laget skal være hvitt, så følg oppskriften).

Montering: Legg kremen med kjeksbiter på kakebunnen og sett i kjøleskapet en stund (ca. 30 min). Legg så på laget med sjokolademousse og sett tilbake i kjøleskapet (ca. 30 min). Tilslutt legger du på det siste laget med krem (uten kjeksbiter) og sett i kjøleskapet.

Kaken blir best og fastest om du lager den dagen før du skal servere den. Pynt kaken etter ønske rett før servering.

9 kommentarer:

  1. Den ser fantastisk ut! Dette er kaken jeg skal lage på 17.mai :)

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri før så mye som bakt en kake... fant denne oppskriften og tenkte. Dette kan jeg klare!! Nå har jeg bakt den 3 ganger og det blir klart festen`s midtpunkt med denne kaken! Jeg selvfølgelig nekter å gi fra meg oppskriften for å avsløre hvor enkelt det faktisk er:-)))

    SvarSlett
  3. Its like you learn my thoughts! You seem to know so much about this, like you wrote the e book in it or something.

    I believe that you can do with some % to pressure the message house a little bit, however instead of that, this is great blog. A great read. I'll definitely be back.

    Here is my webpage: Natural Breast Lift

    SvarSlett
  4. Piece of writing writing is also a excitement, if you know
    then you can write otherwise it is complex to write.


    Feel free to visit my blog post: virility ex

    SvarSlett
  5. Hi outstanding website! Does running a blog similar to this take a massive
    amount work? I have no understanding of computer programming however I was hoping
    to start my own blog soon. Anyways, if you have any ideas or tips for new blog owners please share.
    I understand this is off topic nevertheless I simply needed to
    ask. Appreciate it!

    Also visit my site - venapro work

    SvarSlett
  6. A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you ought
    to write more about this topic, it might not be a taboo matter but typically people do not speak about these issues.
    To the next! Kind regards!!

    My site :: hoodia consumer reviews

    SvarSlett
  7. Hello everyone, it's my first go to see at this website, and post is really fruitful in favor of me, keep up posting such articles.

    Also visit my blog post: buy idol lip

    SvarSlett
  8. Hei Kaja!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett
  9. Hei Kaja!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Epicurious.com: New Recipes